Sunday, September 20, 2009

Hari Pertama Aidilfitri 2009

Sambutan raya tahun ni amat ringkas & kasual...yang pasti gua & family happy dan menyambut dalam keadaan yang bersederhana sahaja. Sesuai dan berpadan lah dengan saiz poket pun...keluarga kecik...sambutannya pun kecik-kecik...ukur baju di badan sendiri kata orang...

Tahun ni tahun kedua gua sambut di sarawak sahaja...selalu sebelum tahun 2007, gua mesti balik kampung gua kat Teluk Anson...tapi since mak pak gua dah pindah mai Sarawak..so gua punyer hometown pun tukar gak....bak kata orang...di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung...di mana mak pak gua tinggal, maka di situlah gua punya kampung...10 kali pak gua transfer...10 kampung lah gua ada.

Sambutan yang lepas-lepas gua mesti bebenor kata orang Peghok beli kek lapis yang macam-macam corak...macam-macam jenis ada..sampai tak menang perut lah kalu orang nak rasa kek yang gua bawak balik dari Sarawak. Namun...bila umur dah makin banyak...dah menjadi makin "matang"...gua fikir elok gua menyambut Syawal dengan ala kadar ajer...karang bebenor jer beli kek dan buat persediaan....tapi bila dah masuk 1 Syawal..sambutannya gitu jugak...raya hanya meriah untuk bebudak ajer....kita yang tua nih hanya sekadar nak cukupkan syarat sebab dah berpuasa sebulan...siap sedia duit raya dalam sampul..bukannya banyak pun...janji masuk dalam sampul hijau yang ada gambor ketupat....dalamnya duit biru ker hijau ker merah ker....tak kiralah...janji ada isi..zaman sekarang kalu dalam nyer letak duit syiling..confirm bebudak gelak sampai terguling-guling atas tanah...gelak sampai senak perut lah gua cakap lu...ahakss...kite yang menghulur sampul hijau yang ada bunyik2 syiling pun segan gak pasai bebudak sekarang nih tau beza yang mana duit kecik yang mana duit besar....

Gua ingat lagi masa gua kecik-kecik dulu..masa bulan posa kat kampung gua Kampung Selalang Sarikei...gua selalu duduk kat tepi bukit..tunggu orang pukul beduk nak bagitau yang dah sampei waktu berbuka...kalu beduk dah bunyik...gua dan kengkawan pakat lari ke umah masing-masing sambil jerit "SUNGKEI SUNGKEI..." (maksudnya BERBUKA)...ha..kira kitorang waktu tuh petugas sukarela lah...upahnya...bukak posa kat rumah masing-masing....sampai semput-semput lah kitorang...ahaksss...

Macam-macam kes yang gua alami...macam-macam pengalaman yang gua dapat...sampai bila- bila takleh lupa...macam-macam adaaaaa

No comments: